اندیشه های نو

فقر ، همان گرد و خاکی است : که بر کتاب‌هایِ فروش نرفته کتابفروشی می‌نشیند ! فقر ، شب را "بی غذا" سرکردن نیست ، فقر ، روز را "بی اندیشه" به سر بردن است ...!

اندیشه های نو

فقر ، همان گرد و خاکی است : که بر کتاب‌هایِ فروش نرفته کتابفروشی می‌نشیند ! فقر ، شب را "بی غذا" سرکردن نیست ، فقر ، روز را "بی اندیشه" به سر بردن است ...!

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

ستاره بلند اقبال شرق

شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۱۹ ب.ظ


آیت الله العظمی خامنه ای:

مثل کسی که سالها مرید اقبال بوده و در ذهن خود با اقبال زیسته حرف می زنم تا قدری حق عظیم او را بر خود در این مجمع بزرگ و در نهایت در ذهنیت مردم عزیزم کشورم ادا کنم. اقبال از شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام است و چندان عمیق و متعالی که نمی توان تنها بر یکی از خصوصیتهای زندگی اش تکیه کرد. اگر ما فقط اکتفا کنیم به اینکه اقبال یک فیلسوف و یک عالم است حق او را ادا نکرده ایم … اقبال یک شاعر بزرگ است … اقبال مصلح و آزادی خواه بزرگی است. اقبال طرح یک فلسفه را ریخت: «خودی» … یک مفهوم انسانی – اجتماعی که در پوشش تعبیرات فلسفی بیان شده … بی شک ستاره بلند اقبال شرق است و جا دارد که ما اقبال را ستاره بلند شرق بنامیم.

دکتر شریعتی
 «اقبال رفت به اروپا و به عنوان یک فیلسوف در اروپا تجلی کرد و مکتب‌های فلسفی اروپا را شناخت و شناساند و همه اقرار کردند که یک فیلسوف قرن بیستم است؛ اما تسلیم غرب نشد، غرب را تسخیر کرد و با یک اندیشه انتقادی و قدرت انتخاب در قرن بیستم و در تمدن غربی زیست. وی از آن مرتجعان و کهنه‌پرستانی نیست که بدون اینکه بشناسند، با هرچه نو است و با تمدن جدید و با غرب بدون جهت و سبب دشمنی می‌ورزند. همچنین مثل آنهایی نیست که بدون داشتن جرأت انتقاد و انتخاب، محو و مقلد غرب می‌شوند.»

شهید مطهری:
اقبال لاهوری را قطعا یک قهرمان اصلاح در جهان اسلام باید به شمار آوردکه اندیشه های اصلاحیش از مرز کشور خودش هم گذشت. اقبال مزایایی دارد و نواقصی. از جمله مزایای اقبال این است که فرهنگ غرب را می شناخته است و با اندیشه های فلسفی و اجتماعی غرب آشنایی عمیق داشته تا آنجا که در خود غرب به عنوان متفکر و یک فیلسوف به شمار آمده است. دیگر اینکه با همه آشنایی و شناسایی فرهنگ غرب غرب را فاقد یک ایدئولوژی جامع انسانی می دانسته است…
اقبال در عین دعوت به فراگیری علوم و فنون غربی از هرگونه غربگرایی و شیفتگی نسبت به ایسم های غربی،مسلمانان را برحذر می داشت….



اقبال لاهوری


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی